Monday, August 30, 2010

rumah mentua

assalaamualaikum..


hari ini pulang rumah mentua di kundasang. kebetulan dorang baru balik dari paus..maklum saja..dorang punya cangkulan di sebelah sana sudah, jadi memang jadi adat di mana ada makanan di sana la burung-burung berkumpul cari makanan kan??


jadi kami mo jalan dah ni...kuih suma dah simpan dalam kotak...barang-barang alyaa n adi pun dah masuk dalam beg...barang-barang umi dan ayah pun dah masuk dalam beg (bukan lama pun...tengahari atau petang esok balik lah kami di ranau balik kan???) oklah..nanti aku sambung sampai sana k?...
rumah mentua..


kami sampai sini lambat sudah...jam menunjukkan jam 5. 45pm...lagi kurang sejam mo buka posa...bapa c adi baru beli ikan talapia hidup...itu belum dikerjakan lagi...hari ni dia minta masak ikan talapia masak lemak cili api...apa pun belum buat...

masuk jak rumah..bagi salam..c abah tgh mengadap tv..c ibu sibuk2 sendiri dalam dapur..kesian..kesian...trus letak barang2 dan capai pisau dan sudah semestinya? yes...itulah dia...bawang merah, putih dan tidak ketinggalan halia...standby suma barang2 masak..tinggal tunggu ikan jak...sambil2 tu aku goreng sayap ayam yang tidak sampai 5 minit pun diperam..lantak la...janji masak..kalo x alamat berbuka pakai red guara jak laaaaaaa.... (padahal hari ni aku belum boleh posa...tapi buat cara mcm orang yang x makan 10 hari...ciss...)

ayam siap..mihun goreng siap....hmm...bagus aku p check dulu di luar...manatau sdh ada yang siap dikerjakan...aku tibai jak mana yang sempat...

...di luar...

"ayah..ada sudah yang boleh dimasak?"

"siap sudah bah ni umi...ambil yang tuuuuna...yang sudah sia putung-putung...yang itulah umi masak lemak ah"

tanpa menyahut banyak..aku ambil ikan dan trus bawa masuk...kasi bilas bersih2...dan trus..kasi masuk asam, garam, ajinomoto, gula sikit, bawang yang sudah dilumat2....santan peket...masuk air...kacau2 sikit pakai tangan and.....CRUSSSSS....masuk dala kuali yang sudah aku kasi panas sedia...kacau2 sikit n terus tutup kuali..... n tunggu masak...aku tengok lagi 10 minit buka posa...ok lah sempat nih...


aku duduk n tunggu n tidak lama pas tu azan...yes..buka posa.....aku pun melkukan perkara wajib...ambil ikan dalam kuali n hidang...aku makan 2 pinggan nasi hari ni...hmmmm...hmmm....




No comments:

Post a Comment

Cuba kunun kamu komen?